En del personer tycker om att köra sitt eget race och att sticka ut lite från mängden, medan andra trivs bäst med att följa strömmen. Kläder, accessoarer och mode är områden där sådant här blir ganska tydligt.
Jag minns från skolan att det alltid var lite läskigt när man köpt en ny tröja eller nya byxor som stack ut lite från mängden. Jag var en sådan som helst sjönk in bland de andra och inte stack ut alltför mycket.
Det fanns dock de som alltid körde sin egna stil och jag tyckte ofta att det var rätt häftigt. Så funkar det dessutom i modebranschen – vissa märken är mer säregna än andra och kommer med många nya idéer om hur saker och ting kan se ut.
Franska lyxmärket Balenciaga är ett sådant. Nyligen kom de ut med en ny, blå väska. Den liknar en viss föregångare på ett så tydligt sätt att det fått nätet att svämma över med reaktioner.
Givetvis är det IKEA:s klassiska shoppingkasse ”Frakta” som den liknar. Dels i färgen, men även till stor del i form. Det finns dock en ENORM skillnad – priset.
Medan IKEA:s version kostar drygt 10 kronor, lite beroende på var i världen man befinner sig, så går Balenciaga ”Arena Extra-Large Shopper Tote Bag” hela 2 145 dollar, motsvarande ungefär 20 450 kronor.
Trots de visuella likheterna skiljer det alltså över 20 000 kronor i pris. Vi kan väl förutsätta att det skiljer en del i kvalitet, men det får ändå anses anmärkningsvärt med tanke på hur slående lika ”väskorna” är.
En talesperson för IKEA har sagt att man är ”djupt smickrade” över lyxmärkets exklusiva halv-kopia.
Jag kan knappt se skillnad på ”väskorna”. Det är tur det står ”IKEA” på den billigare versionen. Det vore ju dumt om man nu köpte 20 000 kronors-versionen och sedan fick med sig fel hem från möbelshoppingen.
Snälla, DELA om du log!